piątek, 24 lutego 2017

Właśnie wróciliśmy z premiery filmu „Pokot”. Trochę się bałam drastycznych scen polowania, ale podskórnie czułam, że to będzie dobry film. Okazał się bardzo dobry. Książkę Olgi Tokarczuk, na podstawie której był napisany scenariusz filmu, przeczytałam już dawno temu (mam jej wszystkie książki) i nie pamiętałam szczegółów. Pamiętałam natomiast, że się ją czytało o wiele łatwiej, niż jej inne dzieła, które wymagają skupienia i czasu do delektowania się bogactwem tematów, słownictwa, filozofii i mądrości tam zawartych. „Prowadź swój pług przez kości umarłych” można nazwać „kryminałem”, ale film na pewno jest czymś więcej, czymś o wiele głębszym. Na sceny zabijania zwierząt nie patrzyłam, lub płakałam razem z  główną bohaterką, ale według mnie film ma jednak pozytywne przesłanie: pomimo takiego nieszczęścia na świecie, jest możliwe dobro, miłość, harmonia i życie zgodne z Naturą. 


Wyznaję bardzo podobne poglądy do Olgi Tokarczuk, więc ten film oglądałam, tak jakbym rozmawiałam z dobrą przyjaciółką, odbierając na tych samych falach. Zabijanie, mordowanie zwierząt tylko dla tego, żeby pokazać (pozorną) władzę człowieka nad ziemią, patriarchat, dyskryminowanie kobiet, słabszych, starszych – te wszystkie tematy są tak bardzo aktualne!!! Agnieszka Holland pokazała to wszystko po mistrzowsku. A Agnieszka Mandat – Duszejko - odtwórczyni głównej roli to WIELKA kobieta, moja bohaterka, walcząca do końca o swoje wartości, w świecie, w którym w zasadzie nie ma szans na wygranie, czyli na zaprzestanie zabijania czy gnębienia słabszych istot. Ale pomimo tego całego cierpienia i ludzkiej pychy ten film ma happy end. Ostatnia scena jest może trochę zbyt naiwna, ale jest cudowna i sielankowa i pokazuje, że oprócz zła jest też w tym świecie Miłość, Dobro, życzliwość i życie zgodne z Naturą J.

Znalezione obrazy dla zapytania pokot plakat

Zdjęcia Kotliny Kłodzkiej są cudowne, a nawiązania do niemieckiej historii tych miejsc bardzo ciekawe. Stare kamienice i ulice Kłodzka – tak jakby czas się zatrzymał, ale ludzie faktycznie tak tam żyją. Wszyscy aktorzy świetnie grali i jestem bardzo ciekawa, jak im się udało zrealizować sceny ze zwierzętami… Na uznanie zasługuje też świetna oprawa muzyczna.


Duszejko zasługuje na Oskara!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz